Katowice Airport im. Wojciecha Korfantego. Już z daleka ten napis wyróżnia się na przeszklonej elewacji. Całość robi wrażenie! To fasady słupowo-ryglowe WIŚNIOWSKI. Produkty marki WIŚNIOWSKI można znaleźć nie tylko na zewnętrznych elewacjach Terminala B, ale również wewnątrz budynku.
Lokalizacja: Polska, Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice, Wolności 90, 42-625 Ożarowice
Biuro projektowe: P.S. BUDOPROJEKT, 40-224 Katowice, ul. 1 Maja 11
Inwestor: Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze S.A. Al. Korfantego 38, 40-161 Katowice
Generalny wykonawca: P.P.U.H. „PROMUS Ruda Śląska” Sp. z o.o., ul. Gen. Hallera 18a, 41-709 Ruda Śląska
Zadanie inwestycyjne: Przebudowa i rozbudowa Terminala B, na terenie MPL „KATOWICE” w Pyrzowicach.
Produkty WIŚNIOWSKI:
- Fasady aluminiowe słupowo-ryglowe systemu Aluprof MBSR50N HI+:
- fasada frontowa Terminala B – od strony parkingu,
- fasada frontowa Terminala B – od strony parkingu,
- fasada od strony płyty lotniska zlokalizowana na parterze - GATE
- trzy łączniki pomiędzy Terminalem B, a klatkami schodowymi zlokalizowanymi na płycie lotniska - GATE
- obudowa klatek schodowych – na płycie lotniska – GATE
- łączniki pomiędzy Terminalem B, a Terminalem A oraz C
- wiatrołapy
- Aluminiowe świetliki dachowe wykonane w systemie Aluprof MB-SR50N HI+ w ilości 18 sztuk
- Drzwi automatyczne zewnętrzne oraz drzwi automatyczne wewnętrzne m.in. (wejścia główne do Terminala B, GATE, wiatrołapy, kontrola bezpieczeństwa, toalety - łącznie 79kpl)
- Okna aluminiowe zewnętrzne wykonane w systemie Aluprof MB-86
- Okna techniczne aluminiowe przeciwpożarowe wykonane w systemie Aluprof MB-78EI
- Drzwi aluminiowe zewnętrzne systemu Aluprof MB-86
- Drzwi aluminiowe wewnętrzne systemu Aluprof MB-45
- Ścianki aluminiowe stałe przeciwpożarowe systemu Aluprof MB-78EI
- Drzwi aluminiowe wewnętrzne przeciwpożarowe systemu Aluprof MB-78EI
- Drzwi stalowe płaszczowe ECO Wiśniowski zewnętrzne oraz wewnętrzne
- Drzwi stalowe płaszczowe przeciwpożarowe Wiśniowski EI30 oraz EI60
- Drzwi stalowe profilowe systemu Forster Presto 50mm
- Wygrodzenia powierzchni komercyjnych – boksy usługowe
- Salonik VIP – poziom + 2
- Boks straży granicznej
- Ścianki całoszklane systemu MB45 OFFICE / MB-EXPO – poziom +1, poziom +2
Niebagatelna inwestycja
Celem przebudowy Terminala B było przede wszystkim zwiększenie jego przepustowości oraz usprawnienie obsługi ruchu pasażerskiego. Po rozbudowie powierzchnia obiektu wzrosła o 40%. Rozdzielono poziomami strefy odprawy biletowo-bagażowej i kontroli bezpieczeństwa, co umożliwiło zwiększenie liczby stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28. Powiększono halę odlotów, która obecnie znajduje się na trzech poziomach. Tzw. “sorter”, czyli system transportu, kontroli bezpieczeństwa i sortowania bagaży rejestrowanych wyposażono w dwa najnowsze urządzenia kontroli bezpieczeństwa umożliwiające trójwymiarowy podgląd prześwietlanego bagażu.
Ogromne znaczenie miała integracja wszystkich trzech terminali w całość - tak pod względem funkcjonalnym, jak i architektonicznym. Dzięki temu Terminal B zmienił się nie do poznania. By pasażerowie mieli możliwość komfortowego przygotowania się do podróży i powrotu z niej, jego przestrzeń została całkowicie przearanżowana. Ogromne przeobrażenie przeszła też sama elewacja budynku, która składa się w całości z fasad słupowo-ryglowych marki WIŚNIOWSKI. To rozwiązanie, które spełni oczekiwania najbardziej wymagających inwestorów. Lekkość aluminiowych konstrukcji umożliwia realizację ogromnych przeszkleń i najbardziej śmiałych projektów przy jednoczesnym zapewnieniu najwyższych parametrów energooszczędności oraz bezpieczeństwa. Fasady zostały zastosowane zarówno od frontu, jak i od płyty lotniska, ale także w łącznikach, obudowie klatek schodowych przy zejściu na płytę lotniska.
Wyzwanie stanowiło zamontowanie różnego rodzaju drzwi wewnątrz budynku, a przede wszystkim 79 sztuk drzwi automatycznie rozsuwanych, które musiały spełniać bardzo rygorystyczne normy bezpieczeństwa oraz wymogi ewakuacyjne.
Produkty WIŚNIOWSKI można znaleźć także w najważniejszych punktach Terminalu B. Ścianki całoszklane zostały zamontowane w punkcie kontroli bezpieczeństwa, ale także w restauracjach i w saloniku VIP. Pozwalają one na funkcjonalne zaaranżowanie przestrzeni, zapewniają dużo światła, są lekkie i zarazem wytrzymałe. W zależności od potrzeb można wybrać szyby hartowane, pojedyncze lub zespolone. Każda z nich zapewni izolację od hałasu z zewnątrz, jednocześnie zapewniając optyczną przestrzeń.
Słów kilka o samym lotnisku
Katowice Aiport jest najwyżej położonym portem lotniczym w Polsce. Posiada trzy terminale pasażerskie o łącznej powierzchni 34 000 m² i przepustowości około 8 mln pasażerów rocznie, co daje ponad 1170 pasażerów na godzinę.
Historia lotniska w Pyrzowicach sięga czasów II wojny światowej, kiedy założono tu lotnisko zapasowe dla III Rzeszy. Dla ruchu pasażerskiego lotnisko uruchomiono w 1964 r., a 30 lat później uzyskało ono status międzynarodowego portu lotniczego. To tutaj w 2005 r. wylądował największy i najcięższy samolot transportowy świata – sześciosilnikowy An-225 Mrija. W czerwcu 2011 roku na lotnisku wylądowały 2 towarowe Boeingi 747 400 BCF w celu wykonania lotu do Buenos Aires z ładunkiem 160 t, a w końcu września 2011 roku na lotnisku po raz pierwszy pojawił się Boeing 747-400 w wersji pasażerskiej z 430 pasażerami na pokładzie.